آقای عبدالله و آقای روحانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد مسایل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند

سخنگوی عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان گفت: آقای عبدالله و آقای روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد مسایل دوجانبه و مسایل منطقه ای و بین المللی از جمله تروریزم را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

مجیب الرحمن رحیمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: دیدار آقای عبدالله با آقای با حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک مانند همیشه در فضای صمیمی برگزار شد و دو طرف در فضای تفاهم و برادری در مورد قضایای مختلف بین المللی، منطقه ای و دوجانبه بحث کردند.

وی افزود: آقای عبدالله به نمایندگی از حکومت و مردم افغانستان حادثه تروریستی در اهواز را به دولت و ملت ایران تسلیت و تعزیت گفت و تاکید کرد که افغانستان روزانه قربانی چنین حوادثی است و ما پیامدهای اینگونه حوادث را درک می کنیم.

به گفته سخنگوی رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان، آقای عبدالله با ابراز امیدواری به اینکه روزی بر این مشکلات فایق آییم، از همکاری های جمهوری اسلامی ایران در بخش های اقتصادی و امنیتی با افغانستان و همچنان میزبانی بسیار خوب از مهاجرین افغانستان قدردانی کرد.

رحیمی یادآور شد که آقای روحانی هم با بیان اینکه پیام تسلیت حکومت و مردم افغانستان در رابطه با حادثه تروریستی اهواز دریافت شد از این بابت قدردانی کرد، ضمن اینکه اظهار داشت: تروریزم از مردم دو کشور و بویژه افغانستان قربانی می گیرد. وی هم ابراز امیدواری کرد که در همکاری مشترک بتوانیم به این مشکل جدی در منطقه پایان ببخشیم.

وی افزود: موضوع دیگر گفت و گو همکاری های دوجانبه میان دو کشور بود، آقای روحانی ابراز امیدواری کرد توافقنامه جامعی که میان دو کشور تحت بحث و بررسی قرار دارد به زودی به امضا برسد و اینکه جمهوری اسلامی ایران برای استفاده افغانستان از بندر چابهار آماده هر نوع همکاری است، بحث امتداد خط آهن به افغانستان برای استفاده بهتر از این بندر را هم مطرح کرد و در مورد همکاری های امنیتی در نوار مرزی نیز وعده همکاری داد.

به گفته رحیمی آقای عبدالله نیز با استقبال از طرح ها و پیشنهادات آقای روحانی آمادگی افغانستان برای همکاری در این عرصه ها را اعلام کرد و گفت که در رابطه با نهایی شدن توافقنامه جامع میان دو کشور پیشرفت های خوبی صورت گرفته و امیدوار است این توافقنامه به زودی به امضا برسد.

این صاحبنظر سیاسی همچنان خاطرنشان کرد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرصتی را مساعد می کند که تمام رهبران جهان در نیویورک حضور پیدا کرده و سخنرانی می کنند، قضایای کشوری و بین المللی خود را مطرح می نمایند و این فرصت پیش می آید که در دیدارهای دوجانبه و چندجانبه این قضایا بار دیگر مطرح شود. امسال نیز این فرصت ایجاد شد که قضایا و مشکلات افغانستان را در مقیاس بزرگتری مطرح کنیم.

سخنگوی ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان اظهار کرد: در کنار این مسایل رئیس اجرایی در چندین خانه فکر و نهاد پژوهشی در نیویورک مانند شورای آتلانتیک و شورای روابط خارجی هم حضور پیدا کرد و در مورد وضعیت افغانستان، روابط افغانستان و امریکا، چالش های موجود در افغانستان و راه های همکاری و برون رفت از چالش ها صحبت کرد.

وی اضافه کرد: آقای عبدالله همچنان نشست هایی هم با هیات مدیره نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال داشت و با تعدادی از شخصیت ها و چهره های علمی هم در محل اقامتش دیدار داشت و بطور کلی ما دیدگاه ها و وضعیت را آنگونه که لازم بود مطرح کردیم و امیدواریم که تاثیرات مثبت خود را روی مسایل افغانستان داشته باشد.

منبع:

ParsToday

 

هم‌رسانی: می‌توانید این مطلب را به دیگران برسانید