موضع رسمی و خواست حکومت افغانستان در سال های اخیر همیشه اینگونه بوده که کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در رابطه با افغانستان باهم همکاری داشته باشند

سخنگوی ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان گفت: موضع رسمی و خواست حکومت افغانستان در سال های اخیر همیشه اینگونه بوده که کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در رابطه با افغانستان باهم همکاری داشته باشند.

مجیب الرحمن رحیمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سخنان عبدالله هبدالله رئیس اجرایی که از روسیه خواسته از نفوذش بر پاکستان و رابطه اش با گروه طالبان برای برقراری صلح در افغانستان استفاده کند، اظهار داشت: خواست ما این است که افغانستان یک نقطه همکاری و تعاون برای دیگر کشورها در مبارزه با تروریزم و افراط گرایی باشد زیرا افغانستان در طول چهل سال گذشته قربانی جنگ بوده و در سال های اخیر هم قربانی تروریزم و جنگ بوده است.

وی افزود: بر این اساس رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان بار دیگر این موضع را اینگونه تکرار کرده که اگرچه در سطح بین المللی و در یک مقیاس بزرگتر تنش هایی میان امریکا، روسیه و برخی کشورهای دیگر وجود دارد ما امیدوار هستیم که این تنش ها و رقابت ها به افغانستان کشیده نشود و مانند گذشته امریکا و روسیه در افغانستان باهم همکاری کنند. از حکومت افغانستان حمایت کنند تا هم مرحله به مرحله بتوانیم بحث حکومت سازی و تقویت نظام را پیش ببریم و هم بتوانیم با تروریزم و افراط گرایی مبارزه کنیم.

سخنگوی دکتر عبدالله عنوان کرد: ما همواره از حضور روسیه در افغانستان حمایت و استقبال کرده ایم و خواستار این بوده ایم که روسیه روابط خود را با افغانستان افزایش دهد و در روند بازسازی و تقویت حکومت و نیز سرمایه گذاری در این کشور نقش فعال تری ایفا کند که این پیام در نشست های متعدد صورت گرفته بین مقامات دو کشور و نیز در سطوح دیپلماتیک انتقال یافته است.

رحیمی اظهار کرد: طبیعی است که روسیه از ناحیه تروریزم و افزایش نفوذ افراط گرایی در افغانستان و راه یافتن تروریست ها به آسیای میانه و مرزهای روسیه نگران است، اطلاعات دقیقی وجود دارد که شهروندان برخی از کشورهای آسیای میانه در کنار داعش و طالبان علیه حکومت افغانستان می جنگند.

وی اضافه کرد: ما همیشه بر همکاری های روسیه در قضایای افغانستان تاکید داشته ایم اما روی این موضوع هم تاکید شده که این همکاری ها باید از طریق حکومت مشروع و قانونی افغانستان صورت بگیرد.

به نقل از:

ParsToday

 

هم‌رسانی: می‌توانید این مطلب را به دیگران برسانید