دکتور مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه:
ریاست اجرائیه می‌گویدکه حکومت افغانستان، دروازه‌های گفتگو را باز نگه‌داشته و مخالفان باید از این فرصت استفاده کنند.

دکتور مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان، روز پنج‌شنبه در کاخ سپیدار و در یک نشست خبری، در پاسخ به درخواست طالبان از رئیس جمهور ایالات متحده امریکا برای خاتمه دادن به جنگ، گفت: طالب‌ها از یک‌سو مصروف ریختن خون مردم بی‌گناه در افغانستان هستند و از جانب دیگر ، در تلاش یافتن راه حل در بیرون از کشور هستند.

دکتور رحیمی افزود: در حالی که حکومت افغانستان دروازه‌های صلح را باز نگهداشته است و طالبان به آن پاسخ منفی داده‌اند، در عین‌حال تلاش این گروه برای پیدا نمودن راه حل در بیرون از کشور، به معنای این است که آنان صلح نمی‌خواهند و طرفدار دوام جنگ هستند و در نتیجه؛ چنین تلاش‌های مذبوحانه و ناکام، فقط به منظور مغشوش ساختن افکار عامه صورت می‌گیرد و تمام.

سخنگوی ریاست اجرائیه در همین‌حال علاوه کردکه دست‌آوردطالبان در دوام جنگ، به‌جز مرگ و نابودی چیزی دیگر نخواهد بود. زیرا و در جریان این مدت، نیروهای امنیتی کشور، تمام توطئه‌ها و پلان‌های تروریستان را خنثی و نقش برآب نموده و تلفات سنگینی برآنان وارد نموده‌اند.

به گفتۀ دکتور رحیمی، نیروهای امنیتی افغان با وجود شهامت‌هایی که در دفاع از ارزش‌های دینی و ملی و در حمایت از مردم خویش انجام می‌دهند، هنوزهم به آموزش و تقویت نیاز دارند و به توجه دقیق و همکاری همه جانبۀ جامعه جهانی در این راستا نیاز است.

وی در همین‌حال اعلام نمودکه شمار بازگشت کنندگان افغان به کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش خواهد یافت و به همین لحاظ، حکومت وحدت ملی برای رسیدگی به آنان، یک میلیارد افغانی تدارک دیده و در عین‌حال، تلاش موسسه‌های کمک کننده بین المللی برای پناهندگان و بازگشت کنندگان به افغانستان نیز قابل توجه و دلگرمی است.

آقای رحیمی علاوه کردکه به منظور انسجام بهتر و جذب بیش‌تر کمک ها برای بازگشت کنندگان، ریاست اجرائیه کمیته‌ای را ایجاد نموده است که مسوولیت هماهنگی میان حکومت، موسسه‌های داخلی و بین المللی را برعهده دارد و به همین لحاظ، نشست‌های مشترکی برگزار گردیده و این روند هم‌چنان ادامه خواهد یافت.

دکتور مجیب الرحمن رحیمی در ادامۀ صحبت‌هایش افزودکه به دنبال افزایش نگرانی بی‌جا شدگان داخلی و عودت کنندگان از خارج کشور به ویژه پاکستان، دولت افغانستان تدابیر ویژه‌ای رابرای رسیدگی عاجل به مشکلات آنان روی‌دست گرفته است.

بر مبنای گفته‌های دکتور رحیمی، قرار است به زودی نشست سه‌جانبه‌ای میان افغانستان، پاکستان و سازمان ملل متحد در مورد پناهندگان افغان در آن کشور برگزار گردد و به دوام حضور مهاجران قانونی افغان در آن کشور و بازگشت داوطلبانۀ آنان به افغانستان، تاکید شود.

هم‌چنان سخنگوی ریاست اجرائیه ضمن استقبال از گزارش اخیر سازمان شفافیت بین المللی گفت که حکومت افغانستان، تعهد قاطع برای مبارزه همه‌جانبه با فساد اداری دارد و در عین‌حال توقع داردکه این اداره به دستاوردهای دولت افغانستان در این عرصه، بیش‌تر توجه کند.

دکتور مجیب الرحمن رحیمی علاوه کردکه رئیس اجرائیه کشور روز گذشته به استماع گزارش کمیتۀ موظف از سوی شورای وزیران پرداخت که در مورد ایجاد چهار بلاک رهایشی در منطقه قصبه شهرکابل برای خانواده‌های شهدا تخصیص یافته است، تهیه گردیده بود.

سخنگوی ریاست اجرائیه هم‌چنان در باره نشست رئیس اجرائیه کشور با وزیر خارجه ازبیکستان معلومات داد و گفت که رئیس اجرائیه، خواستار حمایت ازبیکستان برای عضویت افغانستان در سازمان همکاری‌های شانگهای گردید.

وی درهمین‌حال به حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب ایالات متحدۀ امریکا به دوام حمایت‌هایش از افغانستان اشاره نمود و ابراز امیدواری کردکه این کشور، هم‌چنان به روند حمایت از افغانستان ادامه دهد و روشن‌ترین مشخصۀ این حمایت‌ها را گزینش جنرالی به عنوان رئیس شورای امنیت ملی امریکا دانست که در افغانستان بسر برده و از وضعیت مردم افغانستان بهتر از هر کس دیگری آگاهی دارد.

از جانب دیگر، سخنگوی ریاست اجرائیه، تمام شایعات مبنی بر توافق رهبری حکومت برای تعیین رئیس جدید شورای عالی صلح را رد نمود و گفت که قرار است در رهبری شورای عالی صلح، اصلاحات گسترده‌ای به میان آید و توقع می‌رود که در مورد موثریت این شورا نیز کارهای بیش‌تری انجام یابد و با این‌همه و تا هنوز؛ خبری از تعیین رئیس جدید شورای عالی صلح نیست.

مجیب الرحمن رحیمی افزودکه بحث‌ها در مورد تعیین رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات ادامه دارد و در این راستا تا کنون، فهرستی به دسترس ریاست اجرائیه قرار نگرفته است.

وی علاوه کردکه انتخابات با کارت‌های گذشته ممکن نیست و بحث‌ها در مورد پیدا نمودن راه‌های معقول برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه ادامه دارد.

آقای مجیب رحمن رحیمی، در بارۀ سفر شماری از دیپلومات‌های خارجی به پاکستان گفت که دوستان افغانستان تلاش دارند تا مشکلات موجود میان افغانستان و پاکستان را از مجرای گفتگو حل کنند و به همین خاطر، به پاکستان سفر نموده‌اند تا از یک‌طرف به آن کشور فشار بیاورند و از جانب دیگر، زمینه‌ها برای مذاکرات را فراهم نمایند.

وی درهمین‌حال، درگذشت نویسندۀ چیره دست کشور، مرحوم سید مظفر دره صوفی را ضایعه‌ای بزرگ دانسته و به خانواده‌، دوستان و خانوادۀ مطبوعات تسلیت گفت و غم‌شریکی نمود.

هم‌رسانی: می‌توانید این مطلب را به دیگران برسانید