-به نام خداوند بخشاینده و مهربان

-الحمدلله رب‌العالمین و الصلاة و السلام علی سیدالأنبیاء و المرسلین محمد و آله و صحبه و من دعی بدعوتهم إلی یوم‌الدین.

-أعوذ بالله من الشیطن‌الرجیم

-و کذلک جعلناکم أمة وسطا لتکونوا شهداء علی الناس و یکون الرسول علیکم شهیدا. صدق‌الله العظیم.

-استادان،‌ دانشمندان، بزرگان، خواهران و برادران گرانقدر!

-تشریف آوری‌تان را به نمایندگی از همکارانم در کانون اصلاحات به محفل رونمایی کتاب بنیان‌گذار کلام حنفی خوش آمدید می‌گویم.

-بخش تألیف و ترجمه کانون اصلاحات: من با تعداد دیگری از همکارانم مسوولیت این بخش را به عهده دارم.

-اهداف این بخش به نقل از متن کتاب:

-یکی از اهداف عمده و اساسی این بخش پخش و نشر تالیف و ترجمه‌ی آثار علمی-پژوهشی در حوزه اصلاح فکر دینی است.

-کتاب حاضر که در باره زندگی و اندیشه‌های امام ابومنصور ماتریدی به بحث می‌پردازد به همین نیت و در همین راستا به کمک کانون ترجمه و نشر گردیده است.

-یکی از چالش‌های اساسی کشور ما شکل‌گیری جریان‌های افراطی، ظاهر‌گرا و متشدد است. طالبان، القاعده، سلفی‌های تندرو و… از نمونه‌های بارز این جریان‌ها و نحله‌های فکری به شمار می‌روند.

برای مقابله با این جریان‌ها به ویژه در بحث‌های کلامی من برگشت به مذهب حنفی و احیای جریان ماتریدی را مناسب‌ترین راه  تشخیص دادم. جریان ماتریدی به عنوان راه وسط میان معتزله و اشعری و به عنوان مذهب قابل قبول احناف و ساکنان این سرزمین و به عنوان جریانی که به عقل و عقل‌گرایی جایگاه ویژ‌ه‌یی قایل است می‌تواند ما را در این مسیر کمک نماید.

-یکی از ویژگی‌ها و شاخص‌های اساسی این جریان‌ها تعطیل عقل و خردورزی در حوزه‌ی دین و شرع است.

-برای مقابله با این جریان‌ها و ارایه یک قرائت متعدل من در جریان تحصیل و همچنان اقامتم در کابل فکرکردم و با دوستان زیادی صحبت نمودم.

-تجربه‌های مماثل را مطالعه کردم. از جمله می‌توانم از آثار و تلاش‌های جریان‌های اصلاح فکردینی در ایران، مصر و مغرب عربی نام ببرم.

-در مطالعه حوزه تمدنی ما مولفه‌هایی برای مبارزه با افراط‌گرایی به عنوان بنیاد یا خاستگاه حرکت اصلاح فکردینی و ارایه یک قرائت معتدل به ذهنم رسید.

-من به این باورم که حوزه تمدنی ما در طول تاریخ از ویژگی‌های ذیل بهره‌مند است:

-فرهنگ و زبان فارسی در مرحله‌ی قبل از اسلام.

-قرائت عقل‌گرا و متأثر از حوزه تمدنی مشترک.

-عرفان و تصوف.

-شکل‌گیری این روند و غلبه برتعارضات موجود در مرحله بعد از اسلام در این حوزه قرن‌ها زمان برده است.

-راه‌یافتن جریان‌ها و حرکت‌های بیرونی و مخالف با این بافت و موزائیک باعث تنش و درگیری گردیده است.

-در تاریخ معاصر نمونه‌های بارز این جریان‌های وارداتی به نظر من صفویت، و در دهه‌های اخیر قرائت انقلابی و ظاهرگرایی برخاسته از کشورهای رقیب منطقه و همسایه‌ها است.

-برای مقابله با این جریان‌ها به ویژه در بحث‌های کلامی من برگشت به مذهب حنفی و احیای جریان ماتریدی را مناسب‌ترین راه  تشخیص دادم. جریان ماتریدی به عنوان راه وسط میان معتزله و اشعری و به عنوان مذهب قابل قبول احناف و ساکنان این سرزمین و به عنوان جریانی که به عقل و عقل‌گرایی جایگاه ویژ‌ه‌یی قایل است می‌تواند ما را در این مسیر کمک نماید.

-از نظر من جریان ماتری در امتداد زمان مورد بی‌مهری قرارگرفته و در این باره تحقیقات لازم صورت نگرفته است.

-سخنرانان ما در جریان این نشست درباره این جریان و محتویات کتاب حرف می‌زنند.

-من از تلاش‌های تعدادی از نویسندگان و بزرگان به ویژه جمعیت فکر و کتاب‌ها و مقالاتی که در این حوزه نشر کرده است و از تلاش‌های آقای خاورنیا مترجم کتاب و بنیاد نشراتی آریانا تشکر می‌کنم.

-این موفقیت را به کانون و … تبریک می‌گویم. از شما خواهشمندم کتاب را بخوانید و در نشر و پخش مفاهیم آن سهم بگیرید.

گزارش رونمایی از کتاب بنیان‌گذار کلام حنفی در کانون اصلاحات

The gallery was not found!
هم‌رسانی: می‌توانید این مطلب را به دیگران برسانید