دکتر مجیب الرحمن رحیمی، رییس امور رسانه‌ها و سخنگوی ریاست اجراییه، امروز (پنجشنبه، ۳۰ حمل ۱۳۹۷) در نشست خبری که در این ریاست برگزار شده بود، گفت: انتخابات گذشته به خاطر تقلب‌های گسترده‌یی که صورت گرفت، به بحران رفت و حکومت وحدت ملی یا به عبارت دیگر “حکومت اصلاحات” شکل گرفت. یکی از وعده‌های مهم حکومت وحدت ملی، اصلاح نظام انتخاباتی و تغییر شیوۀ رأی‌دهی بود. با وجود موانع زیاد امروز قادر شدیم تا اصلاحات بنیادی را در بخش‌های نظام انتخاباتی کشور به میان آوریم.

دکتر رحیمی اظهار داشت که شروع روند ثبت نام رأی‌دهی به شیوۀ جدید یک گام مثبت به سوی اصلاحات است. ریاست اجراییه خواستار جدی اصلاحات در نظام انتخاباتی و الکترونیکی‌شدن انتخابات بود. اما روند جدید نیز یک گام مثبت در زمینۀ جلوگیری از تقلب‌های گسترده است. به گفتۀ آقای رحیمی، کارت‌های قبلی نزدیک به ۲۲ میلیون، توزیع شده بود که این شمار به خودی خود زمینه‌ساز دست‌برد و تقلب در انتخابات شده بود.

سخنگوی ریاست اجراییه از جلوگیری تقلب‌های گسترده در انتخابات پیش رو با آغاز روند جدید، اطمنیان داده، افزود: ممکن است حلقاتی تلاش نمایند این بار نیز تقلب نمایند؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات وعده داده‌ که در همکاری با ریاست عمومی ثبت احوال نفوس، پس از پایان روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان، تمام شناسنامه‌های ثبت شده را با بانک اطلاعاتی عمومی ریاست عمومی ثبت احوال نفوس تطبیق می‌نمایند تا از هرگونه تلاش برای تقلب جلوگیری شود.

دکتر رحیمی گفت: ممکن مشکلات در این روند وجود داشته باشد؛ اما برای رسیدن به یک نظام مردم سالار و رقم زدن سرنوشت آیندۀ کشور و جامعه، ناگزیریم که از مسیر انتخابات بگذریم. پس باید ثبت نام نماییم و هیچ عامل مانع این روند مهم و ملی شهروندان کشور نشود.

در این نشست خبری سخنگویی ریاست اجراییه از تلاش‌های حکومت به خاطر رسیده‌گی به مشکلات ناشی از خشک سالی احتمالی خبر داد. به گفتۀ دکتر رحیمی، گزارش‌هایی وجود دارد که سال روان به نسبت بلند رفتم گرما و کمبود بارندگی‌ها، مشکلاتی را در زمنیۀ کشاورزی و دام‌داری به میان خواهد آورد. حکومت اما نشست‌هایی را پی‌هم برگزار کرد تا به پی‌آمدهای منفی آن رسیدگی کنند.

دکتر رحیمی از آماده‌گی‌های همکاران بین المللی حکومت وحدت ملی نیز در زمینۀ رسیده‌گی به مشکلات ناشی از خشک سالی و مقابله با آن سخن زد.

به نقل از وبسایت ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان

هم‌رسانی: می‌توانید این مطلب را به دیگران برسانید