۳ جولای ۲۰۱۴ – ۱۲ سرطان ۱۳۹۳
ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که بازرسی آرای محلات مشکوک بدون حضور ناظران این تیم قابل قبول نیست.

کارمندان و ناظران تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی، حدود دو هفته پیش و پس از اینکه آقای عبدالله تمام روابط کاری تیم خود را با کمیسیون انتخابات به حالت تعلیق درآورد، دفاتر این کمیسیون را ترک کردند.

مسئولان این تیم همچنین گفته‌اند اگر در بازرسی آرای مشکوک معیارهای آنها در نظر گرفته نشود، نتیجه ابتدایی این دور از انتخابات را نخواهند پذیرفت.

نتیجه ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، قرار بود دیروز اعلام شود اما مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات این کشور گفتند برای بررسی مجدد آرای ۱۹۳۰ محل رای‌گیری، تصمیم گرفته‌اند اعلام نتیجه ابتدایی را به تعویق بیاندازند.

روز گذشته اشرف غنی احمدزی، دیگر نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از این تصمیم کمیسیون انتخابات استقبال کرد اما گفت امیدوار است تاریخ اعلام نتیجه نهایی انتخابات تغییر نکند.

اما مجیب الرحمن رحیمی، سخنگوی ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، امروز به بی‌بی‌سی گفت که اقدام کمیسیون انتخابات برای بررسی دوباره آرای این محل‌ها بدون “درخواست و توافق” تیم اصلاحات و همگرایی صورت گرفته و برای آنها قابل قبول نیست.

آقای رحیمی گفت: ” ما حدود ده پیش‌شرط را بر اساس شاخص‌های بین المللی برخورد با تقلب و تخلف در انتخابات را با دفتر سیاسی سازمان ملل در افغانستان مطرح کرده‌ایم و قرار است این پیش‌شرط‌ها فردا با تیم تحول و تداوم نیز مطرح شود.”

او گفت که بررسی دوباره آرای مشکوک باید بر اساس معیارهایی انجام شود که مورد توافق هر دو تیم انتخاباتی قرار گرفته است.

آقای رحیمی افزود چنانچه گفت‌وگوها بر سر این معیارها به نتیجه برسد، تیم اصلاحات و همگرایی بار دیگر به روند انتخابات خواهد پیوست.

نصرالله بریالی ارسلایی، رئیس ستاد انتخاباتی آقای عبدالله نیز امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که زمان در نظر گرفته شده برای بررسی دوباره آرای مشکوک، ناکافی است.

آقای ارسلایی با اشاره به اینکه در بیشتر ولایت‌های افغانستان و در شمار زیادی از محل‌های رای‌گیری تقلب رخ داده است، گفت که تنها بازرسی آرای ۱۹۳۰ محل رای‌گیری کافی نیست.

او گفت: “ما یقین داریم شمار محلاتی که در آنها تقلب رخ داده سه برابر بلکه چهار برابر این رقم است.”

صبح امروز نیز هیات ناظران اتحادیه اروپا در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفته بود که بر اساس ادعاهای مطرح شده از سوی تیم‌های انتخاباتی و اطلاعاتی که از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به این هیات رسیده، مشکلاتی در ۶ هزار محل رای گیری وجود داشته است.

تایس برمان، رئیس این هیات گفت که این رقم در بین نزدیک به ۲۳ هزار محل رای‌گیری، رقم قابل توجهی است و باید این مشکلات به صورت جدی بررسی شود.

آقای ارسلایی در نشست خبری امروز خود همچنین به افزایش تعداد محل‌های رای‌گیری در دور دوم نسبت به دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اشاره کرد و گفت از نظر آنها آرای تمام این محل‌ها مشکوک است و این رای‌ها باید باطل شوند.

پس از برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که با مشارکت گسترده مردم همراه بود، کمیسیون مستقل انتخابات این کشور اعلام کرد که در دور دوم بیشتر از ۴۳۰۰ محل رای‌گیری جدید ایجاد خواهد شد.

http://www.bbc.com/persian/afghanistan/2014/07/140702_fm_abullah_camp_more_poll_centre_tobe_reviewed

هم‌رسانی: می‌توانید این مطلب را به دیگران برسانید